Fazıl Say - Nazım Oratoryosu

Fazıl Say - Nazım Oratoryosu

FAZIL SAY - NAZIM ORATORYOSU - NAZIM ORATORIO



Fazıl SAY "NAZIM ORATORYOSU" Şef: İbrahim YAZICI Şiirler: Genco ERKAL Piyano: Fazıl SAY Bariton: Güvenç DAĞÜSTÜN Şarkılar: Zuhal OLCAY Çocuk Vokal: Kansu TANCA Glockenspiel: Sezer YILMAZER Blokflüt: Dersu TANCA Bilkent Senfoni Orkestrası Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Devlet Çoksesli Korosu Fazıl Say "NAZIM" 1.Bölüm " Gençlikte " Üç Selvi Açların Gözbebekleri Kerem Gibi 2.Bölüm " Hapishanede " Dizboyu Karlı Bir Gece Pazar Ben İçeri Düştüğümden Beri Yatar Bursa Kalesinde 3.Bölüm " İnsan Üzre " Hapisten Çıktıktan Sonra Kız Çocuğu Hiroşima Nereden Gelip Nereye Gidiyoruz? 4.Bölüm " Memleket Üzre " Vatan Haini Şehitler Davet Memleketim Final Yaşamaya Dair
Eser Hakkında

Fazıl Say'ın "Nazım"başlığı altında bestelediği eser, şarkıcıların ve şiir sunucusunun yanı sıra, geniş bir karma koronun ve senfonik orkestranın ifade olanaklarını kullanırken, kimi yerde usulca duyurulan lirik bir havayı, kimi yerde yüksek ses gürlüğüyle haykıran bir toksözlülüğü içerir. Müzik, hem şiirlerin yoğun anlatım gücünü vurgulamayı üstlenmiş, hem de başlıbaşına duygusal yükselişi temsil etmiştir. "Nâzım", opera, oratoryo gibi sahne müziklerine yakınlık göstermekte, ancak kuruluşu ve içeriğiyle onlardan ayrılmaktadır. Birbirine bağlı beş bölümden oluşan ve "özgür form" yapısıyla yaklaşık 70 dakika süren eser, makâmsal, tonal ve atonal tekniklerle genelde halk müziğimizin renklerinden yararlanmakta, şiirle müziğin görkemli bileşimini yansıtmaktadır. Besteciye göre, şair olarak "Nâzım Hikmet" atmosferinin yaratılması ve onun müzikle bir portresinin çizilmesi, şiirlerdeki ifade derinliğini müzik diliyle anlatmaya bağlıdır. Şiirle müziğin sarmallığından kaynaklanacak atmosfer, yorumcuların içtenliğiyle yaratılabilir. Şiirlerdeki güçlü ifade özelliklerini duyarlıkla dile getiren Genco Erkal, arkasında her an müziğin esintisini duyumsayacak, söylediği şarkılarla şiir ile melodiyi kaynaştıran Zuhal Olcay ise Fazıl Say'ın piyano eşliğiyle bütünleşecektir. Karma koronun ve senfonik orkestranın zengin ses rengi olanakları ise şiirsel ve müzikal anlamı bütünüyle birleştirecektir. Tıpkı Nâzım'ın mısralarındaki iç sesler ve yarım kafiye mayasının şiiri bütünlemesi gibi... Tıpkı coşkuyla kabaran ve gürül gürül akan bir şiirin sizi alıp sürüklemesi gibi... Eserde seslendiricilerin anlatım olanakları, şiirlerin içerdiği anlam akışına göre değişik derecelerde kullanılmıştır. Kimi yerde bir kız çocuğu tek başına çıkıp bütün saflığı ve doğallığıyla seslenerek "Hiroşima" trajedisini anlatmakta, kimi yerde karma koro ve orkestra kadroları, görkemli ses gürlüğüyle hayatın çoksesliliğini dile getirmektedir. Bütün bu sesler içinde başrol, şiirleri sunan Genco Erkal'a verilmiştir. Çünkü bu tür müzik formlarında "söz", eserin belkemiğidir. "Nâzım" oratoryosu Türkiye'nin çeşitli kentlerinde birçok kez seslendirildi. Dinleyici, her seferinde eseri severek izliyor, seslendirme bittikten sonra ayağa kalkarak görülmemiş bir coşkuyla dakikalarca alkış tutuyordu. Bu konserlerde on binlerce dinleyicinin ilgisine cevap verebilmek için, Anadolu'daki görkemli antik tiyatrolar, büyük kentlerin spor salonları gibi kitlesel mekanlar kullanıldı. Söz konusu coşku, yurt dışında da yankısını bulmuş, Avrupa ülkelerinden öneriler gelmişti. Bu önerileri hayata geçirmek ilk bakışta kolay değildi: Koro, orkestra ve solocuların görev yaptığı 200 sanatçıdan oluşan geniş bir seslendiriciler kadrosunun dış ülkelere taşınmasındaki külfet kadar, Türkçe şiirler üzerine bestelenmiş müziklerin yarattığı prozodi dokunulmazlığı da aşılması gereken sorunlardandı. Şimdi görüyoruz ki, halklar arası dostluk, kültürler arası diyalog ve kalıcı barış özlemi gibi insanlık idealleri yanında bu tür teknik ayrıntılar kolaylıkla aşılabiliyor.
Fazıl Say - Nazım Oratoryosu

Kaynak:MazeretimŞiirdir Güncelleme: 26.06.2018

Yorumlar

Bu İçerik hakkında değerlendirmelerinizi bekliyoruz!.

Translate

Arşiv